The Psichagogy as Educative Activity on Michel Foucault

Authors

Abstract

In The Hermeneutics of the Subject, Foucault maintains that, in the culture of the self, pedagogy and psychagogy existed as two forms of education, differentiated by virtue of the ethopoietic purpose of each one. However, it is not clear what this means since the distinction is made without clarification of the framework in which it takes place. In this sense, we propose to highlight the constitutive aspects of psychagogy, establishing a problematization of the way in which ethopoiesis itself is understood here, through which we will try to explain its reference to the concepts of veridiction and self-care.

Keywords:

psychahogy, ethos, self-comprehension, parrhesía, veridiction

Author Biography

Laura Salcedo, Universidad de Valladolid

Estudiante del grado de filosofía en la Universidad de Valladolid.

References

Alarcón, H. y Ticchione, D. (2022). Veridicción y Wahrsagen: una relación inexplorada entre Foucault y Nietzsche. Mutatis Mutandis, Revista Internacional de Filosofía, 19(1), 103-112. https://doi.org/10.5281/zenodo.7559285

Barry, L. (2020). From Jurisdiction to Veridiction: The Late Foucault’s Shift to Subjectivity. En M, Faustino y G, Ferraro (Eds.), The Late Foucault. Ethical and Political Questions (pp. 149-164). Bloomsbury Academy.

Dalmau, I. (2019). Revisitando la problematización foucaultiana de los saberes acerca de “lo humano” en los cursos del Collège de France dedicados a las formas de gobierno económico. En M, Raffin (Dir.), Verdad y Subjetividad en Michel Foucault (1970-1980) (pp. 71-87). Teseo

Foucault, M. (1985). Saber y verdad. La Piqueta.

Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), 3-20. https://doi.org/10.2307/3540551

Foucault, M. (1994). L’éthique du souci de soi comme pratique de la liberté. En D. Defert y F. Ewald (Dirs.), Dits et écrits IV (pp. 708-730). Gallimard.

Foucault, M. (1999). Estética, ética y hermenéutica. Obras esenciales, Volumen III. Paidós.

Foucault, M. (2001). La hermenéutica del sujeto. Curso en el Collège de France (1981-1982). Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2003). Historia de la sexualidad II: El uso de los placeres. Siglo XXI.

Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Curso en el Collège de France (1982-1983). Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2010). El gobierno de sí y de los otros II: El coraje de la verdad. Curso en el Collège de France (1983-1984). Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2014a). Obrar mal, decir la verdad. La función de la confesión en la justicia. Curso de Lovaina. Siglo XXI.

Foucault, M. (2014b). Del gobierno de los vivos. Curso en el Collège de France (1979-1980). Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2016). El origen de la hermenéutica de sí. Conferencias de Dartmouth (1980). Siglo XXI.

Foucault, M. (2020). Subjetividad y verdad. Curso en el Collège de France (1980-1981). Fondo de Cultura Económica.

Guerrier, O. (2020). Qu’est-ce qu’un « régime de vérité » ? Les Cahiers de Framespa, (35). https://doi.org/10.4000/framespa.10067

Heidegger, M. (2012). Ser y tiempo. Trotta.

McGushin, E. (2007). Foucault’s Askesis. An Introduction to the Philosophical Life. Northwestern University Press

Nichols, R. (2014). The World of Freedom. Heidegger, Foucault, and the Politics of Historical Ontology. Stanford University Press.

Pagotto, M. A. (2019). Michel Foucault: la subjetivación como actividad del decir verdadero. En M, Raffin (Dir.), Verdad y Subjetividad en Michel Foucault (1970-1980) (pp. 41-56). Teseo.

Wartenberg, T. (1988). The Forms of Power. Analyse & Kritik, (10), 3-31.