i

The journal is open to receive papers throughout the year, except when there are calls for papers published on its Web page. Papers must be sent to the editor's email hcadenas@uchile.cl and not by registering on this page. It should be noted that due to the number of papers received, the evaluation of each paper can take between 4 and 8 months.

MAD also publishes articles in "Early View" version, which have been accepted for publication, peer-reviewed and corrected before the publication of the issue, allowing its readers to have quicker access to its contents. Each article has an online publication date and a DOI, allowing them to be cited as soon as they are published.

Please refer to the "Guidelines for the presentation and submission of papers".

Observations from social systems theory to the educational inclusion of children with disabilities

Authors

  • Ossandón Pérez Ossandón Pérez Universidad de O´Higgins

Abstract

The purpose of this essay is to address the inclusion of children with disabilities in the educational system, integrating the contributions of the Social Systems Theory to observe this phenomenon. For this purpose, a theoretical review is made around Luhmann's proposal and current policies in education, which include special educational needs (SEN). The idea of this observation is to evaluate inclusion, beyond the ascription to any educational organization, and to include the distinctions and contributions from the systemic theory that could allow to approach the problem with another perspective. The above is framed within the contingency of social movements that aim at the inclusion of individuals in the different systems; discarding the selection based on economic, cultural, and other criteria.

Keywords:

Education, Disability, Social systems theory, Inclusion, Exclusion

References

Congreso Nacional de Chile. (2009a). Ley 20.370 Establece Ley General de Educación. Consultado el 9 de marzo de 2022 desde Biblioteca del Congreso Nacional de Chile: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1006043#230

Congreso Nacional de Chile. (2009b). Decreto 170 Fija Normas para determinar los alumnos con nece-sidades educativas especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para Educación Especial.: Consultado el 9 de marzo de 2022 desde Biblioteca del Congreso Nacional de Chile: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1012570&idVersion=2010-08-25&idParte=8912177

Congreso Nacional de Chile. (2010). Ley N° 24.422 Establece Normas sobre la Igualdad de Oportuni-dades e Inclusión Social de las Personas con Discapacidad. Consultado el 9 de marzo de 2022 desde Biblioteca del Congreso Nacional de Chile: https://www.leychile.cl/Navegar?idLey=20422

Labraña, J. (2012). La educación como garantía de igualdad o desigualdad en la sociedad mo-derna: Observaciones desde la teoría de sistemas sociales. MAD 26, 17-33.

Luhmann, N. (1996). La homogeneización del comienzo: sobre la diferenciación de la educación escolar. En N. Luhmann, & K. Schorr, Teoría de la sociedad y pedagogía (pp. 27-62). Paidós Ibérica.

Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad. Herder.

Mascareño, A. (2014). Diferenciación, Inclusión/Exclusión y Cohesión en la Sociedad Moderna. CIS 17, 8-25

Mesa Técnica Educación Especial. (2015). Propuestas para avanzar hacia un sistema educativo inclusivo en Chile: Un aporte desde la Educación Especial. Consultado el 9 de marzo de 2022 desde si-tio web de MINEDUC: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/16993/INFORMEFINALMESATECNICAEDESPECIAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Michailakis, D. & Reich, W. (2009). Dilemmas of inclusive education. Alter 3(1), 24-44.

Ministerio de Educación. (2005). Política Nacional de Educación Especial. Consultado el 9 de marzo de 2022 desde sitio web MINEDUC: https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/POLiTICAEDUCESP.pdf

Ministerio de Educación. (2015). Diversificación de la Enseñanza. Decreto N°83/2015 Aprueba Crite-rios y Orientaciones de Adecuación Curricular para Estudiantes con Necesidades Educativas Espe-ciales de Educación Parvularia y Educación Básica. . Consultado el 9 de marzo de 2022 desde sitio web MINEDUC: https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/Decreto-83-2015.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Dis-capacidad. Consultado el 9 de marzo de 2022 desde sitio web ONU: http://www.un.org/

Ossandón, J. (2002). Objeto pedagógico perdido. Una interpretación luhmanniana de las bajas expectativas en Liceo subvencionados en Chile. Obtenido de sitio web de FACSO: http://www2.facso.uchile.cl/postgrado/mad/docs/Ossandon_Educacion_Chile.pdf

Robles, F. (2005). Contramodernidad y desigualdad social: Individualización e individuación, inclusión/exclusión y construcción de identidad. MAD (12), 27-57.